Press enter to see results or esc to cancel.

På tide å endre tvangsmulkten

Greit nok, hvis du først vil deg selv så vondt at du velger å starte ditt eget selskap, er du også nødt til å følge reglene. Ingen tvil om det. Men må det være så firkantet?

Regnskap er for de fleste startups et nødvendig onde. Vi som starter opp for oss selv gjør det gjerne for å få muligheten til å jobbe med det vi brenner for, og å utvikle et produkt vi virkelig tror på. Og det er mer enn nok å gjøre uten at vi skal behøve å tenke på meldinger og oppgaver med alle mulige forkortelser i navnet.

Aksjonærregisteroppgaen

Nå er det aksjonærregisteroppgaven som står for tur. 31. januar går fristen ut, og jeg vil tro at mange allerede føler angsten komme krypende. Det blir nok noen lange kvelder mot slutten av måneden for å sørge for at alt er i orden, for det er dyrt å somle. 1199 kroner koster det per dag du er for sen med levering.  Og det er uavhengig av hvor mye penger bedriften sitter på og hvor mange ansatte det er. Antallet aksjonærer er også irrelevant. Det kan bety mye penger, særlig for de små.

Det er flere som har reagert på dette. Tvangsmulktaksjonen jobber for å endre det de mener er en urettferdig praksis, og her må jeg si meg enig. At en liten bedrift med 0 i omsetning skal straffes like hardt store selskaper som tjener millioner av kroner gir ingen mening. Ikke hjelper det å klage heller, tvangsmulkten må i så fall betales på forhånd. Dette kan ha store konsekvenser for de mindre bedriftene.

Gjør det automatisk

Det finnes jo flere regnskapsprogram som er ment til å gjøre jobben enklere for småbedrifter. Og det fungerer bra til selve regnskapet. Men det er mye annet å tenke på i en bedrift. Alt av rapporter, oppgaver og meldinger som skal inn til staten kan fort bli overveldende. Og det er naturlig at det kniper litt ekstra i magen når det kommer en mail med “Altinn” i avsenderfeltet.

Det var på grunn av nettopp sånne situasjoner som dette jeg startet BizBot. Jeg har selv kjent på kroppen hvor mye energi som går med til administrasjon av en startup. Energi som jeg mye heller skulle brukt på å videreutvikle eget produkt. Da burde det finnes løsninger som gjør hele prosessen enklere. Og med BizBot synes jeg helt ærlig vi har kommet frem til noe som funker ganske bra.

Man burde fokusere på det man kan best

Jeg synes det skal være enkelt å starte sitt eget selskap. Men dessverre vil over halvparten av nyetablerte foretak legge ned i løpet av første året, og i fem år er det knapt nok en fjerdedel som overlever. Det å velge riktig selskapsform, organisere selskapet riktig og føre regnskap er vanskelig når du ikke kjenner til systemet. 

Burde ikke en designer først og fremst konsentrere seg om design, enn å måtte bruke mesteparten av tiden på å forstå hvilke skjema som skal leveres hvor? Eller en personlig trener heller sette opp treningsprogram enn å måtte sette seg inn i om han kan føre unntak eller fritak for MVA? Straffen for å gjøre helt basic, menneskelige feil er såpass grov at mange startups vil få problemer med å i det hele tatt holde hodet over vannet. Sånn kan det ikke være!