Seriegründer om BizBot!
Espen Einn er seriegründer og CEO i Payr. Han er lidenskapelig opptatt av teknologi og har erfaring fra flere start-ups, blant annet TransferCar i Silicon Valley. Betalingsløsningen til Payr ble lansert i fjor sommer, og har allerede overgått egne forventninger til kundevekst. Selskapet skal tjene penger på å tilby billigere eller bedre leverandører enn de du allerede har. Ekspertisen på prissammenligning kommer fra tjeneste BedreBest som Payr kjøpte opp i fjor høst.
Vi har tatt en prat med Espen om hvorfor han deltok i den siste emisjonen til BizBot og hva han mest av alt ønsker seg av funksjonalitet!
Hva er ditt forhold til samordnet registermelding og kapitalutvidelser?
- Jeg er blant dem som er fan av Altinn. Det er mye å utsette på brukeropplevelsen, men det fungerer og det er vanvittig mye bedre enn den papirmølla vi hadde før Norge ble digitalisert. Når det er sagt har jeg brukt hele spekteret av tjenester når jeg har gjort kapitalutvidelser. Noe har jeg gjort selv, andre ganger har jeg brukt semi-digitale løsninger på nett eller profesjonelle forretningsførere. I Payr har vi knyttet til oss en forretningsadvokat, som tar seg av denne type dokumenter, men så er vi også fundet opp. Selskaper i en start-fase bruker etter min erfaring unødvendig mye tid på å samle inn underskrifter.
Hvorfor tente du på ideen til BizBot?
- Det som tente meg umiddelbart var at jeg hadde skrevet en lignende forretningsplan for mange år siden. Jeg er svært opptatt av digitalisering av aksjeboken, transaksjonshistorikk og opsjoner. De fleste bruker excel, og der blir det nesten alltid rot. I 2018 må slikt være i en moderne database slik at man kan gjøre søk, lære av andre og holde 100% oversikt selv. I Payr bruker vi et amerikansk system, og jeg har klare krav til hva en slik tjeneste skal inneholde for at jeg bytter. Her er det bare å levere!
Hvilke muligheter ser du for BizBot rundt neste sving, om 1-2 år?
- En database er kun en arkiveringsløsning, hvis man ikke strukturerer dataene. Ved å gjøre dataene tilgjengelig for analyse er mulighetene nesten uendelige. Det mest åpenbare er å rigge til kapitalinnhenting, sjekke om det er interessekonflikter, koble opp til regnskap og revisjon. Det er ikke lenge til at man krever å ha alt på ett sted, da mener jeg informasjonstilgang for aksjonærer og styre. En viktig funksjon vil derfor være deling av informasjon med tilknyttede personer, selskaper og banker, som nå ofte foregår ved å copy paste fra et excel ark. “Reg-Tech” området generelt er også spennende, og jeg tror helt klart det er store muligheter for selskaper som BizBot til å ta sin del av dette voksende markedet.
Flere innlegg
- Evolving BizBot: Paving the Way to a Digital Co-Founder with Our New Business Admin Tools Directory
- Simplified business administration with a platform for BizApps
- Watch Vault og BizBot
- Generalforsamling i bedrifter og 10 ting BizBot kan hjelpe deg med?
- Hva er Aksjonærregisteroppgaven (RF 1068) og hvorfor er den viktig?
Prøv nye BizBot
Finn dine admin verktøy nå!
Tidligere artikler
- Evolving BizBot: Paving the Way to a Digital Co-Founder with Our New Business Admin Tools Directory
- Simplified business administration with a platform for BizApps
- Watch Vault og BizBot
- Generalforsamling i bedrifter og 10 ting BizBot kan hjelpe deg med?
- Hva er Aksjonærregisteroppgaven (RF 1068) og hvorfor er den viktig?
Comments
Comments for this post are closed.